Chtěl bych, aby naše fakulta vychovávala nejlepší právníky, kteří mají nejen potřebné znalosti,
dovednosti a schopnosti, ale také pevné morální hodnoty. Studium má být náročné a kvalitní, s jasně
danými pravidly, v kolegiálním prostředí založeném na vzájemném respektu. Při uskutečňování studijních
programů je třeba klást důraz nejenom na teorii, ale také na její aplikaci v praxi.
Ve stávajících i nových studijních programech je potřeba klást důraz na výuku právnických cizích
jazyků a
rovněž samotná výuka vybraných předmětů by měla být nabízena v cizích jazycích, neboť pouze
dostatečně
jazykově vybavení absolventi mohou obstát na současném trhu práce.
Chci, aby fakulta v rámci přijímacího řízení usilovala o nejlepší uchazeče. Naše fakulta má být první
volbou uchazečů.
Záleží mi na názorech vyučujících. Zasadím se o to, aby byly zohledňovány nejen při uskutečňování
studijního programu.
Chci pokračovat v intenzivní komunikaci se studenty a pomáhat jim řešit jejich každodenní
problémy
spojené se studiem. Nadále se chci pravidelně účastnit fakultního seznamovacího kurzu a navazovat
tak
dialog se studenty již od počátku jejich studia.
Magisterský studijní program Právo a právní věda
- obecně
- klást důraz na stabilitu studijních programů a legitimní očekávání vyučujících a studentů
- nastavit vzdělávací cíle předmětů ve vazbě na profil absolventa tak, aby celé studium
směřovalo ke kvalitní přípravě studentů na budoucí praxi
- každý předmět by měl mít jasně stanovený vzdělávací cíl, jak je to obvyklé v
zahraničí, neboť cíle předmětů vedou ke kvalitnější výuce a férovému zkoušení
- vzdělávací cíle by měly reflektovat aktuální vývoj práva a společnosti
-
poskytovat učitelům didaktickou a metodologickou podporu (např. individuální návštěvy v
hodině a konzultace s metodikem)
-
pokračovat v implementaci nového magisterského studijního programu v dalších ročnících
a
dokončit ji
-
průběžně vyhodnocovat uskutečňování programu a provádět pouze nezbytné úpravy
-
využívat statistická data o uskutečňování studijního programu
-
zajistit, aby studenti v dříve zavedených magisterských studijních programech mohli
plnohodnotně dostudovat
-
přebírat dobrou praxi z nového studijního programu při zohlednění legitimního
očekávání učitelů a studentů
-
případné změny transparentně a včas komunikovat a zajišťovat podmínky
srovnatelné
s novým studijním programem
-
institucionálně podporovat dokončení studia ve standardní době studia zvýšené maximálně o
jeden rok
-
vyhodnotit, zda zavedení předmětů, které není možné v případě jejich neabsolvování
znovu zapsat, přispívá k dosažení tohoto cíle
-
dále zjednodušovat administrativní postupy studia, protože o úspěchu ve studiu
mají rozhodovat schopnosti, a nikoli administrativní překážky
- přijímací řízení
-
pokračovat v účasti fakulty na veletrzích pro uchazeče a věnovat se budování image
fakulty, aby byla vnímána mezi uchazeči jako kvalitní a inovativní vzdělávací instituce
-
pokračovat v pořádání fakultního seznamovacího kurzu pro první ročník
-
fakultní seznamovací kurz je příležitostí seznámit studenty s jejich studijním
programem a vybranými předměty, fakultou a jejími učiteli
-
dává rovněž možnost studentům se navzájem poznat a snižuje tak případné riziko
osamělosti při studiu na fakultě
-
institucionálně podpořit vznik menších studijních skupin studentů prvního ročníku pod
mentoringem starších spolužáků a doktorandů
-
nadále pořádat Den otevřených dveří a pokračovat v aktivitách směřujících k získávání
uchazečů a rozšířit je
- vytvořit webovou mikrostránku (např. uchazeci.prf.cuni.cz) s informacemi pro
uchazeče; její součástí budou strukturované informace o přijímacím řízení,
výběr
úspěchů stávajících studentů i absolventů, blog „prváka“, ev. studijní podpora
pro
maturanty z oblasti práva, informace o Street Law atd.
-
podporovat pracovní skupinu pro propagaci fakulty ve vztahu k uchazečům o
studium
-
důraznější prezentace úspěchů absolventů fakulty směrem k uchazečům
-
přednášky
-
zajistit, že u každého povinného předmětu budou v nahrané formě (video/audio) dostupné
přednášky pokrývající základní témata daného předmětu
-
je možné nahrávat klasickou kontaktní přednášku v reálném čase, nahrát přednášku
ve studiu nebo nahradit přednášku komentovanými prezentacemi
-
nahraná přednáška je vhodnější z hlediska naplnění výukových cílů a dosažení
požadovaných znalostí a dovedností studentů
-
nahrávané přednášky doplňovat klasickými kontaktními přednáškami umožňujícími větší
interaktivitu přednášejícího a studentů zaměřenými na aktuální nebo dílčí témata
-
změny u jednotlivých předmětů provést koncepčně po diskuzi s garanty povinných
předmětů
-
seminární výuka
-
klást důraz na moderní pedagogické přístupy, právní myšlení, právní argumentaci a inovaci
metod i forem seminární výuky
-
vyučovat semináře interaktivní formou (student-centered learning)
-
požadovat průběžnou práci, vyžadovat plnění zadaných úkolů a poskytovat na ně zpětnou
vazbu
-
zajistit, aby plnění seminárních úkolů bylo předpokladem pro konání kontroly studia s tím,
že toto plnění se zohlední ve výsledné klasifikaci
-
posílit v předmětech písemnou formu projevu (eseje, seminární práce, cvičná právní podání
apod.); důraz na akademické psaní a diplomové semináře
-
zakomponovat do výuky seminářů metodu učení se na základě řešení problémů (problem‑based
learning)
-
podporovat moderní výukové formy (moot courty, jiné simulace, letní školy apod.)
-
používat při výuce informační systémy (Moodle, Turnitin apod.)
-
výuka v cizím jazyce
-
rozšiřovat nabídku předmětů vyučovaných v cizích jazycích zvláště rodilými mluvčími včetně
mezifakultně a meziuniverzitně vyučovaných kurzů v rámci Aliance 4EU+
-
nabízet pro zájemce v angličtině i některé povinné předměty (zejména z oblasti
mezinárodního práva, evropského práva) jako plnohodnotnou náhradu povinných předmětů
vyučovaných v českém jazyce (obdobně jako od akademického roku 2021/2022 u předmětu Právo a ekonomie)
-
podporovat možnost studentů navštěvovat některé předměty vyučované v rámci programu
Erasmus+
-
právní praxe a dovednostní předměty
-
zajistit vzdělání, které odpovídá požadavkům současné právní praxe při zachování vysoké
úrovně teoretického základu
-
pokračovat v důrazu na dovednostní složku studijního programu, o kterou jsem se jako
garant studijního programu zasadil (zavedením povinného předmětu Úvod do studia práva,
vytvořením skupiny dovednostních předmětů, zavedením povinné právní praxe)
-
rozšiřovat nabídku předmětů odborných právních praxí a klást důraz na naplňování Standardů
odborných právních praxí
-
spolupracovat s odborníky z praxe jak při úpravách, tak při realizaci programu
-
podporovat vznik life-client fakultní právní kliniky, v jejímž rámci studenti pod dozorem
odborníků poskytují právní rady veřejnosti a získávají tak cenné zkušenosti
-
kontroly studia (zkoušky, klasifikované zápočty a jiné)
-
prosazovat objektivitu a férovost kontrol studia při zachování vysokých nároků
-
definovat standard kontroly studia
-
u každé kontroly studia by mělo být jasně a srozumitelně popsáno, jaký je její
obsah a jak bude probíhat
-
podle standardu by měl zkoušet každý zkoušející daného předmětu, aby byla
zajištěna srovnatelnost a předvídatelnost
-
poskytovat studentům bezprostřední zpětnou vazbu jako nezbytnou součást jakékoliv kontroly
studia, která jim umožní se zlepšovat
-
ústní zkoušky
-
nezkoušet memorování textu, ale jeho porozumění, souvislosti a schopnost přemýšlení nad
textem právního předpisu, který je k dispozici při přípravě i při zkoušení
-
vyučujícím poskytnout metodologickou podporu k nastavování konkrétní podoby
zkoušení
-
ústní zkoušky nerušit plošně, ale vést diskuzi o tom, kde má být ústní zkouška nahrazena
písemnou nebo kombinovanou
-
státní závěrečné zkoušky
-
zrušit ústní soukromoprávní a veřejnoprávní část státní závěrečné zkoušky a vést
diskuzi o vhodnější formě závěru studia
-
v této diskuzi vycházet z následujících východisek:
-
státní závěrečné zkoušky mají být nastaveny tak, aby komplexně ověřily znalosti,
dovednosti a schopnosti, které má student získat v průběhu studia
-
v rámci přípravy na státní závěrečné zkoušky má i nadále docházet k propojení
dosavadních znalostí získaných v rámci jednotlivých předmětů tak, aby student získal
komplexnější představu o právu
-
k obsahu státních zkoušek přistupovat tak, že studenti již mají složené kontroly
studia z jednotlivých předmětů – nemá se jednat o druhou postupovou
zkoušku
-
veřejnoprávní a soukromoprávní části státní závěrečné zkoušky mají probíhat
písemnou formou a jejich součástí má být řešení právního případu
-
v rámci diskuze bude nutné vyřešit vhodné nastavení ve vztahu k současným
klauzurním pracím
-
státní závěrečné zkoušky nesmí být přehnaně stresující záležitostí
-
diplomové práce
-
klást důraz na individuální témata diplomových prací a minimalizaci stejných generických
témat ve stejném časovém období
-
zvýšit kvalitu diplomových prací pomocí jednotného diplomového semináře
-
diplomový seminář musí studenty dobře připravit na psaní diplomové práce
-
vysvětlení materiálních i formálních pravidel pro psaní diplomové práce s důrazem
na etická pravidla – citování zdrojů, upozornění na plagiátorství a ghostwriting
-
shodné podmínky pro získání kolokvia za diplomový seminář
-
posílit důraz na samostatnou tvůrčí činnost studenta, nicméně na základě skutečné
interakce s vedoucím práce; zajistit metodologickou podporu studentského výzkumu a seznámit
studenty s etickými standardy akademické práce
-
odevzdávat diplomové práce jen elektronicky; bude-li člen komise mít zájem o listinnou
verzi, bude mu fakultou zajištěna
-
zpětná vazba
-
průběžně získávat zpětnou vazbu od pedagogických pracovníků (výuka, kontroly studia) a
důsledně ji zohledňovat při uskutečňování programu a jeho případných změnách
-
pokračovat v anketách hodnocení výuky a kontrol studia studenty, zlepšit zohlednění
výsledků anket a důsledně projednávat výsledky evaluační komisí
-
sledovat a vyhodnocovat dlouhodobé vývoje a trendy
Další pregraduální studijní programy
- prosazovat internacionalizaci fakultního prostředí a zavést nové navazující magisterské studijní
programy vyučované v cizím jazyce ve spolupráci se zahraničními partnery
- nahradit některé programy LL.M. navazujícími magisterskými studijními programy v angličtině
nebo vyučovat obdobné programy jako programy LL.M. jako navazující magisterské studijní
programy (např. Human Rights, Health and Law)
- vytvořit institucionální podporu těmto programům a zajistit jejich odpovídající
financování
- obsah programů diskutovat s fakultní akademickou obcí
Státní rigorózní zkouška
-
rigorózní práce více zaměřit na propojení teorie s praxí nebo praktické otázky
-
poskytovat kvalitní služby uchazečům, kteří za ně platí poplatek
-
odevzdávat rigorózní práce jen elektronicky; bude-li člen komise mít zájem o listinnou verzi, bude
mu fakultou zajištěna
Doktorské studijní programy
-
udržet a dále zkvalitňovat všechny uskutečňované doktorské studijní programy
-
v rámci přijímacího řízení klást důraz na předložený projekt disertační práce
-
zlepšit podporu doktorandů na fakultě jak v oblasti jejich vzdělávání v průřezových
dovednostech, tak ve formě zlepšení pracovního prostředí (např. pracovní místnost určená pro
doktorandy)
-
zkvalitnění studia prostřednictvím inovace rámcových individuálních studijních plánů
-
zvýšit počet výstupů (publikace, konference); podpora publikování článků doktorandů v renomovaných
časopisech zařazených v databázích WoS a Scopus
-
doplnit didaktiku pro doktorandy
-
klást důraz na povinné zahraniční stáže (zejména u interních doktorandů)
-
povinnost podat žádost o grant během studia; podpora přípravy takového grantu, zapojování doktorandů
do grantů školitele
-
zvýšit počet studentů, kteří dokončí studium ve standardní době studia zvýšené maximálně o jeden rok
-
využívat hodnocení B a C
-
využívat snížení doktorandského stipendia u interních doktorandů v případě hodnocení B
-
vytvořit informační stránku pro doktorandy a školitele
-
podporovat studium v systému cotutelle (dvojí vedení disertační práce) ve spolupráci se zahraničními
univerzitami a vytvořit odpovídající administrativní zázemí pro takové studium
-
zvýšit počet setkávání doktoranda se školitelem a doktorandů navzájem (např. formou pořádání
vědeckých seminářů)
-
zajistit institucionální podporu doktorandů ve formě mentoringu, administrativní, didaktické a
metodologické podpory včetně podpory při přípravě individuálního studijního plánu
-
zvýšit počet studentů doktorského studia s realizovanými granty a zlepšit institucionální podporu
pro jejich získávání
-
realizovat celofakultní diskuzi o dalším směřování doktorského studia ve světle chystané zásadní
reformy financování doktorského studia a o vymezení standardů jeho obsahu