Chtěl bych, aby naše fakulta vychovávala nejlepší právníky, kteří mají nejen potřebné znalosti, dovednosti a schopnosti, ale také pevné morální hodnoty. Studium má být náročné a kvalitní, s jasně danými pravidly, v kolegiálním prostředí založeném na vzájemném respektu. Při uskutečňování studijních programů je třeba klást důraz nejenom na teorii, ale také na její aplikaci v praxi.

Ve stávajících i nových studijních programech je potřeba klást důraz na výuku právnických cizích jazyků a rovněž samotná výuka vybraných předmětů by měla být nabízena v cizích jazycích, neboť pouze dostatečně jazykově vybavení absolventi mohou obstát na současném trhu práce.

Chci, aby fakulta v rámci přijímacího řízení usilovala o nejlepší uchazeče. Naše fakulta má být první volbou uchazečů.

Záleží mi na názorech vyučujících. Zasadím se o to, aby byly zohledňovány nejen při uskutečňování studijního programu.

Chci pokračovat v intenzivní komunikaci se studenty a pomáhat jim řešit jejich každodenní problémy spojené se studiem. Nadále se chci pravidelně účastnit fakultního seznamovacího kurzu a navazovat tak dialog se studenty již od počátku jejich studia.


Magisterský studijní program Právo a právní věda

  • obecně
    • klást důraz na stabilitu studijních programů a legitimní očekávání vyučujících a studentů
    • nastavit vzdělávací cíle předmětů ve vazbě na profil absolventa tak, aby celé studium směřovalo ke kvalitní přípravě studentů na budoucí praxi
      • každý předmět by měl mít jasně stanovený vzdělávací cíl, jak je to obvyklé v zahraničí, neboť cíle předmětů vedou ke kvalitnější výuce a férovému zkoušení
      • vzdělávací cíle by měly reflektovat aktuální vývoj práva a společnosti
    • poskytovat učitelům didaktickou a metodologickou podporu (např. individuální návštěvy v hodině a konzultace s metodikem)
    • pokračovat v implementaci nového magisterského studijního programu v dalších ročnících a dokončit ji
      • průběžně vyhodnocovat uskutečňování programu a provádět pouze nezbytné úpravy
      • využívat statistická data o uskutečňování studijního programu
    • zajistit, aby studenti v dříve zavedených magisterských studijních programech mohli plnohodnotně dostudovat
      • přebírat dobrou praxi z nového studijního programu při zohlednění legitimního očekávání učitelů a studentů
      • případné změny transparentně a včas komunikovat a zajišťovat podmínky srovnatelné s novým studijním programem
    • institucionálně podporovat dokončení studia ve standardní době studia zvýšené maximálně o jeden rok
      • vyhodnotit, zda zavedení předmětů, které není možné v případě jejich neabsolvování znovu zapsat, přispívá k dosažení tohoto cíle
      • dále zjednodušovat administrativní postupy studia, protože o úspěchu ve studiu mají rozhodovat schopnosti, a nikoli administrativní překážky
  • přijímací řízení
    • pokračovat v účasti fakulty na veletrzích pro uchazeče a věnovat se budování image fakulty, aby byla vnímána mezi uchazeči jako kvalitní a inovativní vzdělávací instituce
    • pokračovat v pořádání fakultního seznamovacího kurzu pro první ročník
      • fakultní seznamovací kurz je příležitostí seznámit studenty s jejich studijním programem a vybranými předměty, fakultou a jejími učiteli
      • dává rovněž možnost studentům se navzájem poznat a snižuje tak případné riziko osamělosti při studiu na fakultě
    • institucionálně podpořit vznik menších studijních skupin studentů prvního ročníku pod mentoringem starších spolužáků a doktorandů
    • nadále pořádat Den otevřených dveří a pokračovat v aktivitách směřujících k získávání uchazečů a rozšířit je
      • vytvořit webovou mikrostránku (např. uchazeci.prf.cuni.cz) s informacemi pro uchazeče; její součástí budou strukturované informace o přijímacím řízení, výběr úspěchů stávajících studentů i absolventů, blog „prváka“, ev. studijní podpora pro maturanty z oblasti práva, informace o Street Law atd.
      • podporovat pracovní skupinu pro propagaci fakulty ve vztahu k uchazečům o studium
      • důraznější prezentace úspěchů absolventů fakulty směrem k uchazečům
  • přednášky
    • zajistit, že u každého povinného předmětu budou v nahrané formě (video/audio) dostupné přednášky pokrývající základní témata daného předmětu
      • je možné nahrávat klasickou kontaktní přednášku v reálném čase, nahrát přednášku ve studiu nebo nahradit přednášku komentovanými prezentacemi
      • nahraná přednáška je vhodnější z hlediska naplnění výukových cílů a dosažení požadovaných znalostí a dovedností studentů
    • nahrávané přednášky doplňovat klasickými kontaktními přednáškami umožňujícími větší interaktivitu přednášejícího a studentů zaměřenými na aktuální nebo dílčí témata
      • změny u jednotlivých předmětů provést koncepčně po diskuzi s garanty povinných předmětů
  • seminární výuka
    • klást důraz na moderní pedagogické přístupy, právní myšlení, právní argumentaci a inovaci metod i forem seminární výuky
    • vyučovat semináře interaktivní formou (student-centered learning)
    • požadovat průběžnou práci, vyžadovat plnění zadaných úkolů a poskytovat na ně zpětnou vazbu
    • zajistit, aby plnění seminárních úkolů bylo předpokladem pro konání kontroly studia s tím, že toto plnění se zohlední ve výsledné klasifikaci
    • posílit v předmětech písemnou formu projevu (eseje, seminární práce, cvičná právní podání apod.); důraz na akademické psaní a diplomové semináře
    • zakomponovat do výuky seminářů metodu učení se na základě řešení problémů (problem‑based learning)
    • podporovat moderní výukové formy (moot courty, jiné simulace, letní školy apod.)
    • používat při výuce informační systémy (Moodle, Turnitin apod.)
  • výuka v cizím jazyce
    • rozšiřovat nabídku předmětů vyučovaných v cizích jazycích zvláště rodilými mluvčími včetně mezifakultně a meziuniverzitně vyučovaných kurzů v rámci Aliance 4EU+
    • nabízet pro zájemce v angličtině i některé povinné předměty (zejména z oblasti mezinárodního práva, evropského práva) jako plnohodnotnou náhradu povinných předmětů vyučovaných v českém jazyce (obdobně jako od akademického roku 2021/2022 u předmětu Právo a ekonomie)
    • podporovat možnost studentů navštěvovat některé předměty vyučované v rámci programu Erasmus+
  • právní praxe a dovednostní předměty
    • zajistit vzdělání, které odpovídá požadavkům současné právní praxe při zachování vysoké úrovně teoretického základu
    • pokračovat v důrazu na dovednostní složku studijního programu, o kterou jsem se jako garant studijního programu zasadil (zavedením povinného předmětu Úvod do studia práva, vytvořením skupiny dovednostních předmětů, zavedením povinné právní praxe)
    • rozšiřovat nabídku předmětů odborných právních praxí a klást důraz na naplňování Standardů odborných právních praxí
    • spolupracovat s odborníky z praxe jak při úpravách, tak při realizaci programu
    • podporovat vznik life-client fakultní právní kliniky, v jejímž rámci studenti pod dozorem odborníků poskytují právní rady veřejnosti a získávají tak cenné zkušenosti
  • kontroly studia (zkoušky, klasifikované zápočty a jiné)
    • prosazovat objektivitu a férovost kontrol studia při zachování vysokých nároků
    • definovat standard kontroly studia
      • u každé kontroly studia by mělo být jasně a srozumitelně popsáno, jaký je její obsah a jak bude probíhat
      • podle standardu by měl zkoušet každý zkoušející daného předmětu, aby byla zajištěna srovnatelnost a předvídatelnost
    • poskytovat studentům bezprostřední zpětnou vazbu jako nezbytnou součást jakékoliv kontroly studia, která jim umožní se zlepšovat
  • ústní zkoušky
    • nezkoušet memorování textu, ale jeho porozumění, souvislosti a schopnost přemýšlení nad textem právního předpisu, který je k dispozici při přípravě i při zkoušení
      • vyučujícím poskytnout metodologickou podporu k nastavování konkrétní podoby zkoušení
    • ústní zkoušky nerušit plošně, ale vést diskuzi o tom, kde má být ústní zkouška nahrazena písemnou nebo kombinovanou
  • státní závěrečné zkoušky
    • zrušit ústní soukromoprávní a veřejnoprávní část státní závěrečné zkoušky a vést diskuzi o vhodnější formě závěru studia
    • v této diskuzi vycházet z následujících východisek:
      • státní závěrečné zkoušky mají být nastaveny tak, aby komplexně ověřily znalosti, dovednosti a schopnosti, které má student získat v průběhu studia
      • v rámci přípravy na státní závěrečné zkoušky má i nadále docházet k propojení dosavadních znalostí získaných v rámci jednotlivých předmětů tak, aby student získal komplexnější představu o právu
      • k obsahu státních zkoušek přistupovat tak, že studenti již mají složené kontroly studia z jednotlivých předmětů – nemá se jednat o druhou postupovou zkoušku
      • veřejnoprávní a soukromoprávní části státní závěrečné zkoušky mají probíhat písemnou formou a jejich součástí má být řešení právního případu
      • v rámci diskuze bude nutné vyřešit vhodné nastavení ve vztahu k současným klauzurním pracím
      • státní závěrečné zkoušky nesmí být přehnaně stresující záležitostí
  • diplomové práce
    • klást důraz na individuální témata diplomových prací a minimalizaci stejných generických témat ve stejném časovém období
    • zvýšit kvalitu diplomových prací pomocí jednotného diplomového semináře
      • diplomový seminář musí studenty dobře připravit na psaní diplomové práce
      • vysvětlení materiálních i formálních pravidel pro psaní diplomové práce s důrazem na etická pravidla – citování zdrojů, upozornění na plagiátorství a ghostwriting
      • shodné podmínky pro získání kolokvia za diplomový seminář
    • posílit důraz na samostatnou tvůrčí činnost studenta, nicméně na základě skutečné interakce s vedoucím práce; zajistit metodologickou podporu studentského výzkumu a seznámit studenty s etickými standardy akademické práce
    • odevzdávat diplomové práce jen elektronicky; bude-li člen komise mít zájem o listinnou verzi, bude mu fakultou zajištěna
  • zpětná vazba
    • průběžně získávat zpětnou vazbu od pedagogických pracovníků (výuka, kontroly studia) a důsledně ji zohledňovat při uskutečňování programu a jeho případných změnách
    • pokračovat v anketách hodnocení výuky a kontrol studia studenty, zlepšit zohlednění výsledků anket a důsledně projednávat výsledky evaluační komisí
    • sledovat a vyhodnocovat dlouhodobé vývoje a trendy

Další pregraduální studijní programy

  • prosazovat internacionalizaci fakultního prostředí a zavést nové navazující magisterské studijní programy vyučované v cizím jazyce ve spolupráci se zahraničními partnery
    • nahradit některé programy LL.M. navazujícími magisterskými studijními programy v angličtině nebo vyučovat obdobné programy jako programy LL.M. jako navazující magisterské studijní programy (např. Human Rights, Health and Law)
  • vytvořit institucionální podporu těmto programům a zajistit jejich odpovídající financování
  • obsah programů diskutovat s fakultní akademickou obcí

Státní rigorózní zkouška

  • rigorózní práce více zaměřit na propojení teorie s praxí nebo praktické otázky
  • poskytovat kvalitní služby uchazečům, kteří za ně platí poplatek
  • odevzdávat rigorózní práce jen elektronicky; bude-li člen komise mít zájem o listinnou verzi, bude mu fakultou zajištěna

Doktorské studijní programy

  • udržet a dále zkvalitňovat všechny uskutečňované doktorské studijní programy
    • v rámci přijímacího řízení klást důraz na předložený projekt disertační práce
    • zlepšit podporu doktorandů na fakultě jak v oblasti jejich vzdělávání v průřezových dovednostech, tak ve formě zlepšení pracovního prostředí (např. pracovní místnost určená pro doktorandy)
    • zkvalitnění studia prostřednictvím inovace rámcových individuálních studijních plánů
  • zvýšit počet výstupů (publikace, konference); podpora publikování článků doktorandů v renomovaných časopisech zařazených v databázích WoS a Scopus
  • doplnit didaktiku pro doktorandy
  • klást důraz na povinné zahraniční stáže (zejména u interních doktorandů)
  • povinnost podat žádost o grant během studia; podpora přípravy takového grantu, zapojování doktorandů do grantů školitele
  • zvýšit počet studentů, kteří dokončí studium ve standardní době studia zvýšené maximálně o jeden rok
    • využívat hodnocení B a C
    • využívat snížení doktorandského stipendia u interních doktorandů v případě hodnocení B
  • vytvořit informační stránku pro doktorandy a školitele
  • podporovat studium v systému cotutelle (dvojí vedení disertační práce) ve spolupráci se zahraničními univerzitami a vytvořit odpovídající administrativní zázemí pro takové studium
  • zvýšit počet setkávání doktoranda se školitelem a doktorandů navzájem (např. formou pořádání vědeckých seminářů)
  • zajistit institucionální podporu doktorandů ve formě mentoringu, administrativní, didaktické a metodologické podpory včetně podpory při přípravě individuálního studijního plánu
  • zvýšit počet studentů doktorského studia s realizovanými granty a zlepšit institucionální podporu pro jejich získávání
  • realizovat celofakultní diskuzi o dalším směřování doktorského studia ve světle chystané zásadní reformy financování doktorského studia a o vymezení standardů jeho obsahu